Parlem de l’exposició pública a Internet i de la suplantació d’identitat

Activitats per als cursos de cicle mitjà i superior.

Un nen en mascareta fent-se una selfie

Voleu fer alguna cosa a l’aula relacionada amb la ciberseguretat aprofitant que el dimarts 9 de febrer és el Dia de la Internet Segura, però no teniu clar com enfocar el tema o de què parlar? Consulteu les unitats didàctiques que hem creat per als cursos de Primària! Us adjuntem tot el material que necessiteu per passar una bona estona reflexionant i aprenent sobre un món totalment incorporat en el nostre dia a dia com és el d’Internet, i així fer entre tots una xarxa millor. 


Cicle mitjà

Tenim dues unitats didàctiques a punt a partir de la visualització d’un vídeo que mostra la sobreexposició a les xarxes socials. Per un costat, un debat guiat a l’aula, i per l’altre, un qüestionari per avaluar l’ús que fem d’Internet.

Parlem d’Internet

Per començar el taller, l’alumnat visualitza un vídeo sensibilitzador en el qual la protagonista publica tot el dia la seva vida a les xarxes socials. Tot seguit s’inicia un debat guiat. El/la docent pot proposar als seus alumnes, que un cop realitzada l’activitat, facin un petit escrit d’aproximadament 100 paraules en el qual expliquin què han après durant la sessió o diverses reflexions.


Avaluem com naveguem per la xarxa 

El/la docent disposarà d’un qüestionari en el qual s’avaluarà l’exposició de dades personals i sensibles a les xarxes socials, als jocs i a Internet en general. Aquest qüestionari es pot treballar de manera individual, per parelles o en petits grups, i les seves respostes donaran un resultat final de “perillositat” d’exposició pública. A l’aula es pot tractar com reduir aquests perills i explicar què cal tenir en compte quan es navega per Internet. 

Proposta didàctica per a Cicle Mitjà: material per al professor + material per projectar i treballar a l’aula.



Cicle superior

Per als més grans de Primària tenim dues activitats a punt: Obrim debat a classe i Com actuem a Internet.  

Obrim debat a classe 

Es proposa que els alumnes parlin obertament de l’ús d’Internet i sobretot de les xarxes socials. Volem posar l’èmfasi en la suplantació d’identitat, i en com de fàcil pot resultar per a un ciberdelinqüent aquesta suplantació si exposem en excés la nostra vida a les xarxes i a més ho fem de manera pública.


Com actuem a Internet?  

A partir d’un vídeo, proposem una avaluació de l’ús de les xarxes per part de l’alumnat amb el qüestionari que hem preparat, bé sigui responent-lo en petits grups o de manera individual. 

El qüestionari marcarà un percentatge concret que ajudarà els estudiants a saber el grau de perillositat en la seva exposició a Internet i a les xarxes socials. Amb els resultats a la mà, podran aconsellar-se els uns als altres per reduir-lo. 

Proposta didàctica per a Cicle Superior: material per al professor + material per projectar i treballar a l’aula.