Retorn a l’escola en clau digital

Com treballar l’educació digital a les aules i a les llars

Ja fa unes setmanes que ha arrencat el curs 2018/2019 al centres educatius del país. Milers de nens i joves omplen les aules per formar-se, i milers de professors també treballen perquè els alumnes assoleixin tots els coneixements necessaris.

La formació i l’educació digital també és un aspecte que s’ha de tenir en compte no només a les aules sinó també a les llars. En aquest sentit, a Catalunya hi ha una sèrie d’iniciatives adreçades a treballar diversos aspectes d’una realitat sempre canviant i en constant evolució.

Coincidint amb el curs escolar, el canal Super3, en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament, ha dedicat una setmana a sensibilitzar sobre l’assetjament escolar (i en el qual hi intervenen sovint les noves tecnologies). Programes com ara ‘La família dels Súpers’, ‘Una mà de contes’ o l’informatiu ‘Info K’ emeten continguts adreçats a fer visible aquesta problemàtica.  A més a més, s’ha publicat un joc que, amb el nom de ‘SuperKompanys’, pretén de fomentar els bons comportaments entre amics i companys de classe. Tots aquests materials poden passar a formar part del treball a l’aula per combatre les actituds negatives entre iguals. De la mateixa manera, a l’espai #aquiproubullying de l’XTEC, pares, docents i educadors trobareu tot de materials i recursos per treballar proactivament aquesta problemàtica.

I, en l’àmbit europeu, els Safer Internet Centres (SIC) han engegat una sèrie de propostes coincidint amb el començament del curs. Algunes de les més interessants són, per exemple:

  Cròacia. És un dels països més potents a l’hora de treballar els diferents àmbits de l’educació digital. Aquest començament de curs s’han organitzat lectures públiques sobre fenòmens com ara el ciberassetjament o la privacitat; vídeos amb ‘influencers’ amb un objectiu de conscienciació, o ha començat el curs de postgrau ‘Digital safety and privacy’.

 Alemanya. Es prepara el llançament d’un joc adreçat als joves focalitzat en el fenomen de les ‘fake news’.

  Grècia. Un dels països més actius en matèria de conscienciació ha preparat una sèrie d’esdeveniments massius de sensibilització a les principals capitals de l’estat, una vegada al mes.

  Àustria. Amb més de 2.000 activitats adreçades a alumnes, professors, pares i educadors en general, enguany s’ha centrat l’atenció en l’ús dels dispositius durant els anys d’educació primària.

  Letònia. Nens i joves de diferents escoles participaran en un concurs que consisteix a trobar les diferències entre dues imatges, i que serveix de fil conductor per exemplificar com n’és de senzill manipular les imatges i les conseqüències que això pot tenir en un públic infantil i juvenil.

Vols seguir-nos?