La ciberseguretat comença a l’aula

Moltes escoles i instituts fomenten els hàbits segurs a la xarxa amb motiu del SID2021.

Tutories en les quals es treballen els drets i els deures a l’hora d’usar Internet, lectura de relats sobre ciberseguretat, visualitzacions de vídeos pedagògics, elaboració de presentacions en les que es tracta sobre problemàtiques com el sexting o el ciberassetjament, debats sobre l’ús de les xarxes socials… Tal i com podeu veure en aquest mapa, són molts els centres educatius que, coincidint amb el Dia de la Internet Segura (el 9 de febrer), van portar a l’aula activitats per conscienciar i fer reflexionar els i les alumnes sobre els perills que pot comportar no fer una utilització adequada d’una eina tan fantàstica com és Internet, i tractar qüestions relacionades amb la cibersegurerat. Moltes d’aquestes escoles i instituts van prendre com a punt de partida a l’hora de fer activitats a classe les propostes didàctiques del programa Internet Segura.

Alguns d’aquests centres ens han compartit allò que va donar de sí el SID2021 a les seves aules, o ho van publicar als seus canals. En fem un recull.


Cursos de Primària

L’escola Joan XXIII, de Les Borges Blanques, va portar a l’aula de 5è de Primària les propostes d’Internet Segura per als cicles superiors, tant el debat amb l’alumnat després de la visualització d’un vídeo com la rúbrica per avaluar com actuen a la xarxa. La tutora de 5è A i coordinadora del cicle superior de Primària, Lídia Capitán, ens informa de la bona acollida de les activitats tant per part dels nens i nenes com de l’equip docent. Sobre l’alumnat diu: “Estaven contents i contentes de poder explicar i compartir tot el que sabien d’Internet i de les xarxes socials; se sentien importants. També han tingut algunes sorpreses a l’hora de reflexionar sobre l’ús adequat d’Internet i les conseqüències que pot suposar una mala pràctica”.

L’escola Els Porxos, de Barcelona, va fer l’activitat Com actuem a Internet? amb el grup de 5è de Primària. Ens expliquen que l’acollida va ser molt bona tant per part de l’alumnat, que es va mostrar molt engrescat, com de la tutora, ja que, segons diu, l’activitat fomentava el debat i el treball en equip.

Des del projecte Erasmus+ i eTwinning Hello, Dear Cli-Mate! de l’escola Bernardí Tolrà (Vila-rodona) van crear pòsters i vídeos amb motiu del SID2021.

L’Anselm Clavé (Mollet del Vallès) també es va apuntar al Dia de la Internet Segura 2021. A 6è, l’alumnat va treballar algunes accions pel bon manteniment de l’ordinador, especialment les relacionades amb els usuaris i les contrasenyes. També hi va haver accions als cursos d’ESO, com explicarem més endavant.

Els alumnes de 6è de l’escola Els Baltis, Baltasar Segú de Valls, prenent les propostes didàctiques d’Internet Segura, van fer un debat sobre les xarxes socials i el seu ús, i després un qüestionari per quantificar el nivell de risc en la utilització de la xarxa.

Al Nou Patufet, cooperativa escolar a Gràcia (Barcelona), també van ser els de 6è els que van fer activitats sobre ciberseguretat. Van fer un debat a l’aula i després un recull de consens per fer bon ús d’Internet.

A l’escola Estel, de Molins de Rei, l’alumat va treballar, el Dia de la Internet Segura però també en jornades posteriors, el tema de la suplantació d’identitat.

Des de l’escola Salvador Sanromà, de Llinars del Vallès, el professor Daniel López informa que van portar a terme l’activitat proposada per Internet Segura Com actuem a Internet? A la PDI van mostrar les preguntes que hi havia a l’entrevista en forma de rúbrica, i l’alumnat, de manera individual, va anar anotant en un full les respostes. Es va anotar el resultat final de cadascú i es va fer una reflexió grupal sobre l’ús de les xarxes socials i la configuració de la privacitat. Així mateix, també varen fer l’activitat Obrim debat a classe, que els va servir per tractar sobre les diferents xarxes socials i iniciar-se en les polítiques de privacitat.

Pel que fa a l’escola la Parellada, de Santa Oliva, els nens i nenes de 5è i 6è han elaborat uns treballs de reflexió i sensibilització sobre el bon ús de la tecnologia que presentaran a un concurs de l’ONCE.

L’escola Sant Miquel, de Miralcamp, ens explicava que, per al Dia de la Internet Segura, el professorat va elaborar unes comprensions lectores sobre el tema a partir d’informacions extretes a la xarxa. No obstant això, la seguretat a la xarxa és una qüestió que al centre, ens diuen, es treballa tot l’any amb els cursos de 4t a 6è de Primària, no només aquest dia. I també es fa arribar informació a les famílies.


Cursos de Secundària

Una de les activitats que des d’Internet Segura vam proposar per al SID d’aquest 2021 va ser la de fer de detectius, que els i les alumnes descobrissin dades dels influencers que escollissin a partir d’allò que aquests compartien a les xarxes. A Terrassa hi ha un institut que es diu Investigador Blanxart, i, és clar, amb aquest nom la proposta els va anar com anell al dit.

L’institut Narcís Oller, de Valls, va optar per treballar les aplicacions de xarxes socials i posar damunt la taula quins perills podien comportar.


A l’escola Anselm Clavé, de Mollet del Vallès, els professors d’ESO van preparar una activitat per als quatre cursos del centre sobre els comportaments poc saludables i desitjables digitalment. A la primera part de l’activitat es van visionar uns vídeos, a partir dels quals els alumnes van poder identificar problemes i assetjaments propis de les xarxes socials i la Internet en general, com ara el sexting, el ciberassetjament, el griefing, el trolling o el grooming. L’objectiu era que l’alumnat aprengués a reconèixer cada cas i com actuar si s’hi troben. A partir d’aquí, s’informa des del centre, s’iniciarà una campanya de sensibilització en la qual els propis alumnes seran els encarregats d’elaborar uns pòsters que hauran d’utilitzar diferents pàgines webs. El resultat serà exposat pels passadissos de l’escola amb la intenció que l’alumnat prengui consciència del problema que aquestes pràctiques representen.

Núria Sabio, professora a l’institut de Bruguers, de Gavà, fa una valoració molt positiva del primer any que han portat a l’aula activitats de conscienciació i sensibilització pel Dia de la Internet Segura. Hi van dedicar tota la jornada. En el cas de l’alumnat de 4t d’ESO, es va vincular amb l’assignatura de Servei Comunitari: els nois i les noies van treballar amb els Mossos d’Esquadra qüestions relacionades amb Internet i les xarxes socials, i també es van formar amb els materials del programa Internet Segura; amb els coneixements adquirits, l’alumnat de 4t va formar els nois i noies de 1r. També van fer algunes partides al joc pedagògic Ciberaventura a la ciutat.

Tots els cursos de l’institut Campclar, de Tarragona, van visualitzar el vídeo proposat per Internet Segura i van fer-ne la reflexió a partir de les deu preguntes que incloïa la unitat didàctica. La coordinadora pedagògica del centre, Sonia Landete, en fa balanç: “Va ser molt interessant i va tenir una bona acollida per part de l’alumnat i professorat. Considerem el tema molt actual i necessari”.