En l’últim article, ‘URLs: què saben de mi?‘, vam veure que les URLs poden contenir paràmetres que ens indiquen que hi ha elements de seguiment (trackers) que poden estar guardant informació sobre la nostra navegació per ser utilitzada posteriorment amb finalitats comercials o publicitàries. Però com ho podem fer per identificar, conèixer o bloquejar aquests trackers?

Una de les eines més conegudes i eficients per identificar trackers és Ghostery. La podeu afegir com a extensió en el vostre navegador. A partir d’aquest moment, cada cop que entreu en un web, amb un sol clic podreu veure tota la llista de trackers que conté la pàgina. En aquesta llista hi trobareu quin és l’objectiu de cada tracker (publicitat, anàlisi de dades, mitjans socials, interaccions de l’usuari, etc.). Si voleu saber més coses sobre un tracker en concret, hi podeu clicar per obtenir-ne informació més detallada. A més, també podeu decidir quins trackers voleu bloquejar. En aquest sentit, es tracta d’una eina flexible que us permet bloquejar tots els trackers de cop o segons el tipus. Si ho preferiu també podeu permetre que, per a webs específiques, els trackers no es bloquegin.

Una notícia de fa pocs dies és que Ghostery ha estat adquirit per Cliqz, un navegador derivat de Mozilla Firefox enfocat a millorar la privacitat dels seus usuaris. Aquest navegador incorpora un bloquejador de trackers per defecte, que serà millorat substancialment gràcies a la tecnologia de Ghostery. Cliqz també té en fase de prova (beta) un bloquejador d’anuncis propi.

Potser de bloquejador d’anuncis o en general ja n’utilitzeu algun, com ara Adblock Plus o uBlock Origin. Si és així, llavors ja estareu acostumats a estalviar-vos la repetida presència d’anuncis durant la navegació, tot i que per exemple Adblock Plus sí que permet els anomenats anuncis acceptables. En qualsevol cas, no us oblideu que només amb bloquejadors d’anuncis o finestres emergents no haureu evitat pas els trackers: ara ja sabeu com fer-ho, si voleu.

Cinc consells per gestionar els anuncis basats en el comportament en la navegació

preferencies cookies

    1. Seguretat i transparència.
      Els proveïdors d’anuncis han de complir la legislació comunitària. Sovint, la informació utilitzada per a dirigir anuncis no és personal (no permet identificar-te com usuari en el món real). Les dades sobre l’activitat de navegació es guarda i analitza de forma anònima.
    2. Cerca informació sobre la publicitat basada en el comportament.
      Cada web hauria d’explicar com es realitza la recopilació de dades i com les usa perquè ells mateixos o tercers puguin posar-nos anuncis.
    3. Informa’t com pots donar-te de baixa d’aquest tipus de publicitat.
      Moltes empreses ofereixen els seus serveis d’anuncis i podem controlar-les una a una amb la baixa voluntària d’anuncis basats en comportament.
    4. Descobreix quines opcions de privacitat t’ofereix el teu navegador preferit i fes-ne la tria del teu navegador ideal.
      Des del menú ‘opcions’ del navegador podem seleccionar opcions relatives a cookies, preferències al lloc i ajustos d’idioma.
    5. Adequa els usos de navegador segons necessitats domèstiques (pensa la millor opció per diferents usuaris).
      Els ajustaments de cookies o preferències de baixa voluntària poden ser diferents quan tenim multituds tipologies d’usuari, per això és preferible usar diferents comptes d’usuari.

Pots trobar més informació i prendre acció en aquesta guia Your Online Choices.