Què podem fer contra el ciberassetjament?

El ‘bullying’ escolar té en molts casos continuïtat a la llar a través de les noves tecnologies

Depressió, baixa autoestima, trastorns psicosomàtics, baixa satisfacció vital i fins i tot intents de suïcidi són alguns dels efectes que pot tenir el bullying en qui el pateix. Segons la definició d’Smith i Sharp, el bullying o assetjament es pot descriure com “un abús sistemàtic i intencional de poder cap a una persona, que pot ser dut a terme per un individu o un grup”. Aquest assetjament pot ser físic, verbal, relacional o, més recentment, digital, el conegut com a ciberbullying. El canvi, i increment de patiment, que suposa el ciberassetjament és evident: mentre que anys enrere el bullying es delimitava a l’horari escolar, amb les noves tecnologies la víctima també es pot sentir vulnerable fora d’aquest horari i en l’àmbit de la llar.

La Fundació Barça ha organitzat recentment el 2n Simposi contra el bullying, en què ha presentat un seguit d’estudis acompanyats de consells i actuacions a fer davant l’assetjament escolar. Centrant-nos en l’educació primària, l’estudi encarregat al Grup de Recerca Llenguatge i Cognició de la Universitat de Girona apunta que un 4,6% d’alumnes d’entre 3r i 6è han estat víctimes de ciberassetjament. El percentatge, però, s’incrementa si el camp es limita a aquells que tenen connexió a Internet al seu propi mòbil: aleshores el ciberbullying arriba al 7,55%.

Al Simposi hi va intervenir Peter Smith, investigador de la Universitat de Londres dedicat durant tres dècades a la investigació del bullying i persona que va donar nom al terme ciberbullying. Per a Smith, “és molt complicat que el bullying desaparegui mai del tot, perquè té a veure amb els desequilibris de poder en els grups humans, però per sort és un problema que cada vegada ens prenem més seriosament i que sabem més bé que anys enrere com fer-hi front”. Va posar com a exemple Anglaterra, on les escoles tenen l’obligació de tenir una política antiassetjament. A Catalunya els centres educatius disposen des de fa uns anys d’un protocol de prevenció, detecció i intervenció davant l’assetjament i el ciberassetjament entre iguals. Us el podeu descarregar aquí.

Peter Smith durant la seva intervenció al Simposi.

Una altra dada interessant és que una de cada tres víctimes, tant de bullying com de ciberbullying, no demana ajuda. Aquestes dades, es diu a l’estudi, “evidencien la necessitat d’una educació primerenca en l’ús de les noves tecnologies”. És en aquest sentit que la Fundació Barça ha dissenyat una metodologia de prevenció de l’assetjament a les escoles, i els primers resultats, després d’aplicar-lo a 26 centres de primària, són esperançadors, reduint-se en un 35% el nombre de víctimes i un 24% el d’agressors.

L’investigador de la Universitat de Còrdova Juan Calmaestra, un dels impulsors del programa de prevenció del bullying, va destacar en la seva intervenció al simposi com una de les propostes que a l’aula el tema es tracti “de manera transversal, al llarg del curs i incloent-lo en altres matèries, i no dedicant un ‘dia del bullying’”. El programa destaca pel fet d’estar basat en evidències, i contempla una intervenció en tres fases: prevenció primària, prevenció secundària i intervenció específica (o prevenció terciària).

Prevenció i actuació

Segons anuncia la mateixa Fundació Barça, els materials didàctics estaran a l’abast de totes les escoles catalanes l’any 2020. I és que l’estudi de la Universitat de Girona indica que un 76% dels mestres afirma no estar preparat o no saber afrontar situacions d’assetjament o de ciberassetjament, i no arriba al 18% els que diuen tenir els suports i recursos necessaris per afrontar aquestes situacions.

Els docents destaquen la necessitat de formar-se, augmentar la col·laboració amb altres professionals, millorar les condicions laborals (com ara baixar les ràtios o disposar de més temps), col·laborar amb les famílies, fomentar les relacions entre els mestres i l’alumnat, i millorar la convivència entre els alumnes. Quasi la meitat dels mestres (un 45,2%) afirma haver observat alguna vegada situacions de bullying a l’aula.

Programa d’innovació pedagògica #aquiproubullying

Precisament el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya ha obert la convocatòria pública per seleccionar centres educatius que vulguin formar part del programa #aquiproubullying. Es tracta d’un programa d’innovació pedagògica que té per objectiu aturar i revertir possibles situacions d’assetjament entre iguals al mateix temps que es contribueix al desenvolupament de la competència social i ciutadana de l’alumnat. El termini per presentar la sol·licitud és el 8 de juliol.

Recursos

Com dèiem anteriorment, a partir del 2020 els materials elaborats per la Fundació Barça estaran disponibles per a tots els centres educatius. Recordeu, però, que per actuar o per aturar el bullying o el ciberbullying, tenim ja diferents vies.

És important animar els infants o els adolescents a què en parlin amb els adults de referència, tant si en són víctimes com espectadors.

Si convé, cal denunciar els fets davant les autoritats.

Disposeu del telèfon d’Atenció a la Infància 116 111.

I mireu aquest vídeo sobre una aplicació de mòbil que ha desenvolupat una escola de Terrassa per detectar tant casos d’assetjament escolar com de trastorns alimentaris. Un bon exemple que el problema no és la tecnologia sinó l’ús que en fem: el mateix dispositiu que facilita casos de ciberassetjament és també el que ens pot ajudar a evitar-los.

Consulteu també els nostres recursos per a educadors, o entreu a aquest joc sobre ciberassetjament.

Ho comparteixes?