Quins passos hem de seguir quan comprem per Internet?

Principals recomanacions a l’hora d’adquirir productes pagant amb targeta.

El comerç electrònic guanya terreny cada any, i és especialment usat quan s’acosten els dies de Nadal, amb l’increment de compres que es produeix en aquesta època. Tant si ja esteu acostumats a adquirir productes per Internet, com si no ho heu fet quasi mai i preveieu que en les properes setmanes la vostra targeta tregui fum quan us connecteu a la xarxa, tingueu en compte uns consells a seguir abans, durant i després de la compra, per tal d’evitar caure en algun tipus de frau digital.


Abans de comprar

  • Eviteu accedir als webs des d’enllaços inclosos en missatges. Si coneixeu l’adreça del lloc que voleu visitar, escriviu-la directament al navegador o feu la recerca del comerç o producte entrant a la xarxa. Els enllaços inclosos en missatges rebuts poden portar a pàgines suplantades o ser una entrada de programari maliciós als dispositius (phishing).
  • Tingueu esperit crític quan navegueu per pàgines comercials. Descarteu compres en webs que no us generin confiança, no us deixeu enlluernar per ofertes exagerades, i cerqueu comentaris sobre aquella botiga en línia o sobre el producte o servei que voleu adquirir.
  • Comproveu les certificacions digitals de seguretat. A l’adreça URL hi posa https i la icona del forrellat al costat.
  • Feu-ho des d’aplicacions descarregades en botigues oficials. Si opteu per comprar mitjançant una aplicació (app), assegureu-vos que sigui fiable i descarregada des d’una botiga oficial. Podeu mirar quantes descàrregues té aquella aplicació i llegir-ne els comentaris de valoració abans de fer el pas.
  • Useu dispositius propis. És del tot desaconsellable fer els tràmits des d’un ordinador públic o des d’un telèfon mòbil que us prestin; no teniu les garanties que estiguin correctament protegits, i a més hi ha el perill de deixar-s’hi dades personals!

Entrada de dades de la targeta de pagament durant la compra de productes o serveis per Internet

Durant la compra

  • Trieu una forma de pagament fiable. Desconfieu de sistemes que no garanteixen la seguretat de la transacció, i no envieu mai diners en efectiu. En el cas de les compres amb targeta de crèdit o dèbit, fixeu-vos en els símbols de pagament segurs i com l’empresa garanteix les vostres dades. Moltes entitats bancàries ofereixen targetes virtuals de prepagament, destinada a les compres per Internet; a la targeta hi ha un saldo que s’ha carregat prèviament, i el/la titular disposa d’un PIN de seguretat que només ell/a coneix.
  • Segons l’operativa en el moment de fer l’operació, les compres amb targeta a Internet es poden fer amb els sistemes de pagament Verified by Visa i MasterCard Secure-Code o amb altres sistemes que utilitzen la resta de comerços.
  • Els comerços adherits als sistemes de pagament Verified by Visa i MasterCard Secure-Code incorporen al web els logotips d’aquests sistemes. Quan es fa una compra en algun d’aquests establiments, després d’introduir el número de targeta i data de caducitat, es rep al telèfon mòbil una clau numèrica de 6 dígits que s’ha de teclejar al lloc web per autoritzar la compra.
  • Per a més garanties, tingueu una assegurança de protecció de compres. La seva cobertura depèn d’allò que contracteu o de cada entitat bancària, però en molts casos cobreix econòmicament estafes digitals o els diners de compres que no han arribat  al destinatari. És possible que aquesta assegurança ja vingui inclosa sense cost addicional amb la mateixa targeta.
  • Reviseu la compra abans del pas final. Dediqueu uns moments a fer les comprovacions bàsiques, des del producte o productes que teniu al carro de la compra  fins al preu indicat que en pagareu.

Després de l’adquisició

  • Conserveu el comprovant. Així com a les botigues físiques cal que us donin el tiquet de compra, també en el comerç electrònic ha de quedar constància que s’ha fet l’adquisició. El més habitual és que s’enviï al correu electrònic el comprovant i/o que us el pugueu descarregar en pdf quan hagueu finalitzat les operacions. Malfieu-vos-en si no és així. Conserveu el document com a mínim fins a rebre el producte i comprovar que té les prestacions descrites i que tot funciona bé.
  • Possibilitat de retorn. Teniu dues setmanes per retornar la compra, sempre i quan no es tracti de productes peribles, fets a mida, o aquells relacionats amb viatges, desplaçaments, reserves hoteleres… en els quals cal deixar clar per part del venedor si hi ha l’opció de cancel·lació, amb quina antelació, etc.
  • I si no ens arriba la compra? Si és perquè el producte s’ha exhaurit, cal que s’informi al comprador i que els diners es retornin abans de 14 dies. Si no rebem el producte i no se’ns dona cap informació al respecte, i a més a més no es respon a correus o trucades, poseu-vos en contacte amb l’Agència Catalana de Consum o denuncieu el cas als Mossos d’Esquadra. És possible que hàgiu patit un cas de frau digital.

Les normes de la UE limiten l’import a pagar si s’és víctima d’un frau digital (pagaments amb la targeta o deutes amb el compte que no s’hagin autoritzat) a un màxim de 50 €. Si no s’és conscient de la pèrdua, robatori o apropiació indeguda d’una targeta, el consumidor no ha de pagar res, i les despeses van a càrrec de l’entitat bancària o emissora de la targeta.


Més informació

Consulteu també aquests documents:

Si vols saber més de la Campanya #STOPFrauDigital