Normes de ciberseguretat per als nostres fills

La majoria dels problemes que pots trobar-te a Internet es produeixen precisament com a conseqüència de no respectar tota una sèrie de normes bàsiques de seguretat. La majoria d’elles són de sentit comú, i totes molt fàcils d’aplicar. Teniu-les presents i repasseu-les sovint. Sempre n’hi ha alguna en la que no ens fixem.

  • Comproveu que l’antivirus i el tallafocs estan sempre actualitzats i operatius.
  • Activeu mesures de control parental per evitar que els vostres fills accedeixin a continguts nocius i/o perillosos.
  • Expliqueu-los la importància de les dades personals i quines dades poden facilitar i quines no.
  • Acordeu quines pàgines es poden visitar (agregant-les per exemple a la llista de favorits) i reviseu junts l’historial de navegació que queda enregistrat a l’ordinador.
  • Estigueu al corrent de les novetats en riscos a Internet. Compartiu-los amb els vostres fills i navegueu per la xarxa amb ells per confirmar que els han entès.
  • Estigueu alerta amb les noves amistats que poden fer a les xarxes socials i parleu amb ells si veieu algun comportament estrany.
  • Fixeu el temps de connexió i assegureu-vos que no descuiden les activitats escolars i que realitzen altres activitats (esport, quedar amb els amics, etc).

També podeu consultar L’univers digital dels teus fills que és un recull temàtic de situacions que tracten l’ús d’Internet dels vostres fills:

  1. Amics a la xarxa (pdf)
  2. Bloqueig (pdf)
  3. Informació personal (pdf)
  4. Jocs en xarxa (pdf)
  5. La privacitat a les xarxes socials (pdf)
  6. Reputació a la xarxa (pdf)
  7. Trobades amb estranys (pdf)
  8. Riscos a la xarxa (pdf)

mail-verd Pel que fa al correu electrònic

  • No haurien d’obrir correus electrònics de remitents desconeguts, i menys si es troben en altres idiomes. Sovint es tracta d’SPAM (correu brossa) i poden contenir arxius o documents adjunts amb virus que perjudiquen el seu dispositiu.
  • No haurien d’omplir formularis que els arriben per correu electrònic, en especial aquells que els demanin dades personals. Compte amb els correus de bancs on demanen que confirmin un compte o un pagament bancari. Sempre són falsos.
  • En el compte de correu que utilitzen habitualment no incloure el seu nom i cognoms, edat o data de naixement. Haurien d’usar NICKS, noms inventats o neutres. Pep12@… No és una bona idea. És preferible utilitzar altres tipus bonpas@…
  • Poden tenir diversos comptes de correu electrònic: un seria amb el seu nom per a qüestions “oficials” i res més, i un altre com el que t’aconsellem per a utilitzar habitualment.
  • La contrasenya del seu correu electrònic és molt important. No l’han de compartir amb ningú, i utilitzar combinacions de lletres, números, utilitza alguna majúscula i símbol.
  • No haurien d’utilitzar sempre la mateixa contrasenya per a tot.
  • No haurien de seguir i reenviar les cadenes que envïis a través del correu electrònic.
  • Quan envien un correu a diferents persones alhora, haurien de posar les adreces en “còpia oculta”, en l’apartat “CCO”.

xat-verdPel que fa a la missatgeria

  • A Internet la gent no sempre és qui diu ser. És molt fàcil enganyar i mentir i molta gent ho fa. En especial aquelles persones que poden suposar un risc. No s’han de creure tot el que els diuen als xats. Hi ha moltes notícies que no estan contrastades.
  • Aconsellar-los a no parlar amb persones que no coneixen a les aplicacions de missatgeria i a xats públics, de la mateixa manera que no es posarien a parlar sobre la seva vida amb un desconegut al carrer que portés una careta.
  • No han de facilitar les seves dades personals en aquests xats, ja que permetria la seva localització o identificació: els seus cognoms, la seva adreça, l’escola o institut on estudien, el club esportiu on entrenen…
  • Recordar-los que també han de respectar la privacitat de les persones que coneixen. No facilitar-los tampoc dades dels seus familiars o amics/gues.
  • No han d’enviar fotografies seves a través de grups grans de missatgeria. No sabem realment el que poden fer amb les seves imatges i on poden acabar essent distribuïdes.
  • Cal bloquejar a aquelles persones que es dirigeixen a ells de forma agressiva o feridora, així com a aquelles que envien missatges obscens. No permetre que ningú els tracti malament. Parlar als demés amb correcció i exigir-los el mateix.
  • Si algú l’insulta o amenaça és bo copiar o guardar les converses. Poden ser d’utilitat més endavant i, per suposat, recordar sempre que ens podeu informar a internetsegura.cat/contactar

sarxes socials-verd Pel que fa a l’ús de xarxes socials

  • Recomanem posar en el seu perfil una imatge que no l’identifiqui directament: un avatar o alguna icona que els agradi.
  • El seu perfil com a menor d’edat ha de ser sempre PRIVAT. És molt important.
  • No afegir a persones que no coneguin físicament, i amb les que no mantinguin contacte regular. No serveix de res tenir un perfil privat si després afegeixen a 200, 300 o 400 contactes.
  • No incloure informació personal rellevant en el seu perfil, que permeti la seva localització o clara identificació. No indicar en quin centre escolar estudia, ni quins dies estàs de vacances fora de casa, activitats que fem en regularitat durant la setmana, ni informació personal sobre la situació de la seva família.
  • Recordar-los que també han de cuidar la privacitat dels seus familiars i amics, pel que no han d’incloure informació personal sobre ells sense el seu coneixement i consentiment.
  • Compte amb les fotografies que pugen. Tot i que penseu que només les veuen els seus amics, qualsevol d’ells pot fer-ne còpies i penjar-ne alguna en un altre lloc. Si pengen una fotografia han de pensar que pot arribar a veure-la qualsevol persona: pares, professors, companys, etc. i que pot estar circulant sense control durant anys per la xarxa.
  • Abans de pujar una fotografia en la que apareguin altres persones al seu costat, haurien de comunicar-ho i obtenir la seva autorització.
  • Haurien de ser respectuós/a quan escriuen en el mur dels demés, i haurien d’exigir el mateix. Recordeu-los que les paraules “se les emporta el vent”, però el que s’escriu a Internet es queda i és possible identificar a l’autor.
  • No haurien de participar en perfils o grups en els que s’insulta, amenaça o falta al respecte a altres persones. Si troben un d’aquests grups haurien de denunciar-ho de forma anònima. Es pot fer a la pròpia xarxa social, s’informa a través d’una Línia de Denúncia anònima o directament als Mossos d’Esquadra.

mobil_segur--verdPel que fa a fer servir mòbils i tauletes

  • La missatgeria instantània és molt diversa en els mòbils: Whatsapp, Telegram, Line, Facebook Messenger, Skype, Hangouts, Snapchat, Woowos… Els hem d’explicar que no han de perdre de vista que moltes de les coses que es poden dir amb text poden ser més valorades si es comuniquen cara a cara.
  • Perquè no li prenguin el dispositiu han d’evitar exposar-lo davant els amics i protegir-lo amb el desbloqueig amb un patró gràfic, un pin o una contrasenya.
  • Han de sospitar de les trucades i SMS de desconeguts i ocults. No haurien de donar dades personals sense estar del tot segur de qui hi ha a l’altre costat de la línia.
  • Descarregar només les aplicacions de mòbil que estan a les botigues d’aplicacions oficials (App Store, Google Play, Windows App Phone,…) per evitar que incloguin virus, siguin fraudulentes o espïin les seves dades.
  • Abans de compartir una notícia o publicar una fotografia o vídeo han de pensar-ho bé. No facilitar o publicar dades, informació, fotografies o vídeos d’altres persones sense que els hagin donat el seu permí
  • Cal vigilar la gran difusió que poden arribar a tenir les imatges amb contingut sexual que poden ser gravades i compartides en grups de missatgeria instantània.
  • Si omplen formularis amb les dades personals o fan compres des del mòbil assegurar-se d’usar comunicació segura https i amb el 3G o 4G actiu.
  • Evitar l’ús de xarxes wi-fi obertes de les quals no coneixen el propietari. Algú pot tenir control de les seves sessions a la seva xarxa social o al seu correu electrònic quan l’obren des del mòbil.
  • Han de configurar les opcions de l’aparell perquè respecti la seva privacitat. Per exemple, haurien de controlar a quins contactes poden veure el seu Estat dins del WhatsApp, Instagram o SnapChat i que quan facin públics Snaps Code o Kik Code obren les portes a molts contactes desconeguts.
  • Han de vigilar quan donem permís per connexions de proximitat amb altres dispositius (Bluetooth) i la seva geolocalització (GPS) que demanen diferents serveis (Google Maps, Twitter, Periscope, Instagram, Snapchat…) que pot revelar-se a partir de les imatges que envien.

jocs-xarxa-verd Pel que fa als jocs que es juguen en xarxa

14pegi

  • Primer cal assegurar-se si el contingut del joc és adequat per la seva edat. Els nivells de dificultat del joc i les habilitats necessàries per jugar-hi necessiten una edat mínima.
  • Quan juguen en línia amb els seus amics, vigila les pàgines on accedeixen i que no donin mai dades personals (nom, adreça, telèfon…) ni dades bancàries.

13pegi

  • Les etiquetes descriptives informen si el joc conté continguts de: violència, llenguatge inapropiat, por, drogues, sexe, discriminació, apostes, joc amb altres persones.
  • No haurien de quedar amb persones que coneguin mitjançant la xarxa. I si queden amb algú, que us avisin o vagin amb algun amic i que quedin en un lloc públic.

Podeu trobar més informació a: www.pegionline.eu

APP-verd Quan es descarreguen apps pel mòbil

  • Informa’t sobre filtres disponibles d’accés a certs continguts, ja que evitaran molts riscos.
  • Assegura’t que siguin conscients de la importància de no revelar cap dada personal (nom, adreça, telèfon…) ni del seu entorn més proper.

  • Fomenta l’ús d’apps subjectes a un control i una regulació que respectin els drets dels menors i tinguin un servei d’atenció al client, informant-te dels continguts de jocs i apps per mòbils o tauletes mitjançant l’etiquetatge PEGI i de les condicions d’ús que l’acompanyen. Actualment disponible a Google Play, Firefox Marketplace, Microsoft’s Xbox Live® Store, Nintendo® eShop i the Sony PlayStation® Store.

  • Interessa’t a què juguen. Conèixer bé al joc a què juguen és la millor manera que tinguin confiança en tu per explicar-te els seus dubtes i les seves preocupacions.
  • Cal fomentar actituds de consum responsable amb els serveis i equipaments TIC, com per exemple allargar la vida útil dels equipaments TIC i tenir control dels mitjans de pagament amb els quals els adquirim.

Podem trobar més informació a: International Age Rating Coalition (IARC) www.globalratings.com

Per a qualsevol dubte que tinguis pots adreçar-te a internetsegura.cat/contactar o al telèfon 116 111 d’Infància Respon (tots els dies de l’any).