Què hem de saber sobre les joguines connectades?

Les smart toys obren tot un món de possibilitats, però també cal tenir algunes coses en compte quan en fem ús

Arriba l’època de Nadal i, amb ella, moltes cases s’omplen de regals. I en els darrers anys cada vegada més entren per la porta d’aquelles llars on hi ha canalla joguines que disposen d’algun tipus de sistema de control extern, a través d’una aplicació instal·lada en un dispositiu mòbil o connectant-se a una wifi. Són les smart toys o iToys, objectes que es podrien incloure dins el conjunt d’Internet de les coses o IoT.

Com tot avenç tecnològic, aquestes joguines tenen algunes funcions o possibilitats que fins fa poc eren inimaginables, i que evidentment no hi són als jocs “convencionals”, i segurament aquí rau el seu èxit. Per exemple, n’hi ha que tenen càmeres o micròfons incorporats, fet que permet vigilar l’infant des de qualsevol lloc on estiguem. O els ja famosos rellotges intel·ligents, amb versió infantil, el GPS dels quals o el seu botó SOS poden ser de gran ajuda. Hi ha joguines, en fi, que porten sensors que permeten controlar la temperatura del nen o nena en només uns segons. I ja no cal dir, és clar, tot el ventall, si parlem estrictament d’oci, que suposen molts d’aquests estris per a la canalla, a més a més que alguns són eines del tot recomanables per a l’aprenentatge de l’infant.


Una classificació segons les funcions que tenen

No es consideren smart toys o iToys joguines com els cotxes o altres vehicles teledirigits o ninos i nines que responen a ordres de veu sense que es connectin a Internet o a un dispositiu, com tampoc videoconsoles ni dispositius que, tot i que també puguin servir per jugar, estan inicialment pensats per als usuaris adults i tenen moltes altres funcions; ens referim als telèfons mòbils, tauletes i ordinadors, però també als smartwatches.

Fetes aquestes consideracions, podem establir una classificació de les joguines connectades segons les funcions que tenen i que poden ser importants per qüestions de cibersegurat:

  • Les que enregistren i/o reconeixen la veu per tal que l’usuari interactuï amb la joguina, com ara robots que segueixen ordres.
  • Les que enregistren i/o transmeten imatges a temps real; l’exemple més conegut és el dels drones amb càmera.
  • Les que permeten navegar i/o comunicar-se a través d’Internet, com ara mòbils per a infants, polseres o rellotges que envien missatges…

Aquestes incorporacions de micròfons i/o càmeres, així com les connexions a la xarxa, serveixen bàsicament — i en això es distingeixen de les joguines tradicionals — per personalitzar l’experiència del joc — per exemple, un robot que adapta les seves reaccions i respostes al perfil de l’infant i als seus gustos —, i per ampliar-ne les seves possibilitats. També, però, la informació obtinguda s’acostuma a usar per enviar una publicitat dirigida al perfil (anuncis que arriben a través de l’aplicació del joc o correus promocionals a través d’una adreça de correu electrònic facilitada per la família), i també és possible que el fabricant proporcioni els perfils obtinguts a través de les seves joguines a altres empreses. Sigui quina sigui la tipologia de la joguina, el fabricant ha d’especificar, en la política de privacitat, qui és el responsable de la informació que es recull, per a què es farà servir, i com l’usuari pot exercir els drets que li donen les normatives sobre protecció de dades.


Algunes recomanacions a l’hora d’escollir

Davant d’aquesta onada de noves joguines, potser ens sentim una mica perduts. Calma i intentem usar el sentit comú, el mateix que fem servir a l’hora de triar joguines tradicionals. Com aquestes, les connectades també són aptes o no segons l’edat de la canalla, i això és el primer que hauríem de tenir en compte. I també tenir present, és clar, que més enllà dels perills que poden tenir relacionats amb la privacitat i la ciberseguretat, algunes d’aquestes joguines també poden comportar perills físics; per exemple, acompanyem l’infant a l’hora de fer volar un drone, sobretot segons l’edat del nen o nena i en segons quin lloc el faci servir. Així doncs, aquests són els consells que donem abans d’adquirir la joguina:

  • Pensem primer de tot en els motius de la compra. Què aporta, aquella joguina, a l’aprenentatge o a l’entreteniment del menor?
  • Valorem les característiques de la joguina, i recordem la importància del benestar i de la seguretat de la canalla a l’hora d’adquirir-la per davant d’altres consideracions.
  • Tinguem molt en compte l’edat mínima recomanada.
  • Cerquem l’assessorament del personal del comerç on fem la compra, o informem-nos bé a través de la xarxa: trobeu-ne les opinions d’experts, mireu si ha comportat problemes referents a la privacitat i seguretat, si hi ha casos de denúncies i per quins motius…

Protecció i prevenció

Com veiem, doncs, un món més connectat té els seus beneficis, però també comporta alguns riscos referents a la privacitat, en aquest cas del menor. I els pirates informàtics i altres ciberdelinqüents tenen una nova porta d’entrada possible per obtenir informació personal, i fins i tot de posar-se en contacte amb el menor usuari de la joguina. Aquests perills es poden minorar si seguim algunes recomanacions respecte a aquest tipus de joguines:

  • Assegureu-vos que la contrasenya de cada joguina i de cada dispositiu sigui llarga i complicada, i cadascuna diferent. Canvieu el nom d’usuari i contrasenya que portin per defecte. En aquest article teniu àmplia informació sobre les contrasenyes.
  • Les joguines i dispositius s’han de connectar a través de wifis segures. Eviteu wifis públiques gratuïtes i també connexions a través de Bluetooth. En quant a la connexió de casa, useu la màxima configuració de seguretat del router, modifiqueu la contrasenya que dugui per defecte i poseu-n’hi una de llarga i complicada, i canvieu el nom estàndard de la xarxa wifi establert pel vostre proveïdor d’Internet (impedirà al possible ciberdelinqüent identificar el tipus de xarxa de casa).
  • Sempre que la joguina ho permeti, apaguem-la (o que l’apagui el nen o nena) quan no es faci servir. Evitarem que segueixi recollint dades quan no és necessari.
  • Comprovem i eliminem de manera periòdica els registres de missatges i altres dades personals emmagatzemades en els sistemes del fabricant. Si no hem de fer servir més aquella joguina, sol·licitem que elimini la totalitat de les dades i el compte d’usuari.
  • Si ja tenen edat de poder-ho fer, converseu amb ells sobre els riscos que pot tenir la xarxa, sobre qüestions com ara els perills de compartir informació personal o segons quines imatges per Internet, o sobre el fet de posar-se en contacte amb desconeguts. Mantingueu un clima de confiança.

I sobretot recordem sempre que, així com els adults som els responsables de la seguretat dels menors en el món “real”, també ho hem de ser en el món digital. Per a més informació, podeu consultar els nostres hàbits cibersaludables.

I si teniu dubtes sobre les joguines connectades o voleu compartir la vostra experiència, podeu deixar-nos comentaris en aquest enllaç.