La integració de Bizum en el comerç electrònic

Noves formes de transaccions econòmiques en el dia a dia del negoci: oportunitats i perills.

Hi ha qui vaticina que en pocs anys veurem la pràctica desaparició del diner físic, i que tots els pagaments i cobraments es faran a través de targeta, polsera o dispositiu mòbil. Siguin encertats aquests pronòstics o no, el que és evident és que cada vegada hi ha més persones que usen sistemes de transferència monetària que no passen ni pel metàl·lic i ja ni tan sols per les targetes de crèdit o dèbit.

L’èxit a Espanya de sistemes com Bizum, amb més de 12 milions d’usuaris, n’és un exemple, i moltes empreses i negocis es plantegen incorporar-lo. Fins i tot ja s’ha inventat un nom per als seus usuaris: els bizumers. No és l’únic sistema d’aquestes característiques, i fins i tot conegudes xarxes socials o grans multinacionals (Facebook, Amazon…) impulsen avui les seves plataformes de pagament. Els canvis a l’hora de fer compres, de com transferir diners, s’estan produint de manera accelerada, i els compradors, o si més no un percentatge important d’aquests, s’hi adapta amb facilitat. Si volem que la nostra empresa o negoci tingui o mantingui la confiança del client, una bona manera és facilitar-li les formes de pagament, que aquest se senti segur a l’hora de fer la transacció econòmica, i adaptar-nos a les noves necessitats del mercat. Dit d’una altra manera: els clients us agrairan que els doneu facilitats per fer les compres.

En el cas de Bizum, a dia d’avui els comerços electrònics que el tenen incorporat en són més de 4.200, i també cada dia més botigues “físiques” accepten aquest sistema. El principal avantatge per a l’empresa, botiga o negoci – i també per al comprador o client – és que les transferències econòmiques es poden fer a l’instant només tenint a mà el dispositiu mòbil i la clau del servei (en molts casos lligada a la de l’aplicació o web de la nostra entitat bancària). A més, es poden fer pagaments a partir de 50 cèntims.

Per a l’empresa, també té l’avantatge que li permet pagar, a través d’aquest servei, premis, descomptes o reemborsaments als clients que també en disposin.

Altres punts favorables:

  • Seguretat. El sistema compta amb l’aval de les principals entitats bancàries espanyoles, amb anys d’experiència en desenvolupar mètodes contra el frau. Per a Bizum s’apliquen procediments i garanties equivalents als altres sistemes bancaris de pagament i cobrament. La seguretat suposa confiança tant per als comerços com per als consumidors. A aquesta garantia cal afegir la facilitat i la rapidesa que suposa per als compradors pagar usant aquest sistema.
  • UX (experiència d’usuari) e-commerce molt ben valorada. Gran adaptabilitat a la botiga en línia per oferir una experiència de pagament àgil i fluïda des del dispositiu.
  • Notorietat. Els comerços electrònics que en disposen figuren al llistat del seu lloc web, amb el que això pot suposar per a la difusió i visibilitat del negoci. A més, aquesta informació també pot ser una garantia contra el frau, ja que, en cas de dubte, els compradors poden consultar si la nostra activitat té activada aquesta solució de pagament.
  • Comissions més baixes. A més de ser un sistema alternatiu, fàcil i ràpid d’implantar, en aquests moments té unes comissions bancàries inferiors que altres. Unes característiques, doncs, atractives per a microempreses, emprenedors i autònoms.
  • Emmagatzematge de dades sensibles. Si els pagaments van associats a un número de telèfon en lloc d’un número de targeta de crèdit o dèbit, el nostre negoci deixa de tenir registrades unes dades tan sensibles, i per tant els riscos que un ciberatac sigui perjudicial per als nostres clients és menor. El resultat final, una més gran relació de confiança.

Passos a seguir

Com s’informa al web del servei, el procediment per integrar el sistema al comerç electrònic del negoci o empresa és el següent:

  1. Posar-se en contacte amb l’entitat bancària. Establir amb el banc o caixa d’estalvis les condicions comercials i de contractació.
  2. Integrar-lo a la passarel·la de pagament. PrestaShop, Magento, Opencart o WooCommerce en són algunes de les més conegudes.
  3. Afegir el botó Bizum al web de comerç en línia de l’empresa. Servirà perquè els clients puguin fer compres online usant aquest sistema.
  4. Si teniu dubtes de com fer alguns o tots els passos anteriors, demaneu suport professional.

A tenir en compte

A dia d’avui, a aquest sistema de pagament no se li coneixen vulnerabilitats relacionades amb la ciberseguretat. Sí que s’han donat alguns casos en què ha estat el canal usat per perpetrar algunes estafes digitals.

Unes recomanacions que cal tenir en compte són aquestes:

  • El sistema va associat sempre a un número de telèfon. Per tant, cal que les condicions establertes amb l’entitat bancària siguin clares: que en el contracte quedi reflectit el número de telèfon que recollirà els moviments monetaris relacionats amb aquest servei de pagament, quines seran les condicions…
  • Instal·leu certificats SSL amb una autoritat de certificació per a les passarel·les de pagament i en webs de comerç electrònic. L’experiència de pagament a través de la xarxa ha de transmetre confiança, i el client ha de tenir la certesa que els seus diners i les seves dades estan ben protegits.
  • Administreu correctament en l’empresa els permisos d’accés dels empleats a informació sensible o rellevant, en aquest cas a les claus de Bizum i/o les contrasenyes per entrar als comptes bancaris.
  • Recordeu que és un sistema d’ús només a l’Estat espanyol. Per tant, des d’altres països no podran executar compres en el vostre web a través d’aquest servei si no disposen d’un compte bancari espanyol associat.