La importància d’educar els joves sobre la Identitat Digital

El cas del Col·legi Sant Andreu

El passat 5 de febrer va ser el dia d’Internet Segura, clau per a la conscienciació de les temàtiques sobre ciberseguretat i identitat digital. És per això que ens vam fixar en la proposta del Col·legi Sant Andreu de Badalona: la Setmana d’Identitat Digital (#SETID2019). Durant uns dies gran part del centre (entre 4rt de Primària i 2n de Batxillerat) es bolca a parlar sobre conceptes com ara la propietat intel·lectual, les fake news i el tractament de dades a la xarxa, entre d’altres. Hem parlat amb Enric Gil, membre de la Comissió TIC de l’escola i un dels organitzadors de la SET-ID.

Un grup d’alumnes del Col·legi Sant Andreu durant la SET-ID

El Col·legi Sant Andreu va començar aquesta iniciativa el 2016 veient com creixia l’interès i la preocupació sobre temes d’identitat digital entre l’alumnat. Consisteix en diverses sessions que fan reflexionar sobre la xarxa i els seus perills a estudiants, però també a famílies i professorat. Per tant, a part de tutories dedicades a la temàtica, s’organitzen xerrades d’experts on hi pot assistir tothom relacionat amb el centre. Un exemple és la conferència feta durant l’edició del 2017 titulada ‘La família en digital’, de Jordi Jubany, expert en educació en l’era digital, on es va parlar de la gestió dels dispositius perquè tingui un impacte positiu a la vida de totes i tots.

En cada edició trien una tema general a tractar durant la Setmana de la Identitat Digital, que adapten als diferents cursos segons el nivell. Comencen per l’ús de les eines d’Internet a 4r de Primària, amb activitats sobre la gestió del correu electrònic, per exemple, i acaben amb reflexions filosòfiques sobre la postveritat i l’ús de dades a la xarxa amb l’alumnat de 2n de Batxillerat. També reflexionen sobre l’entesa de les normes de propietat intel·lectual amb els alumnes de 1r de Batxillerat, que estan en procés de fer el Treball de Recerca.

Enric Gil en una presentació sobre la SET-ID

Enric Gil ens explica que els joves sovint no són conscients del poder dels dispositius que tenen. Cada cop comencen a tenir accés a la xarxa des de més petits, cosa que pot tenir molt risc si no saben bé a què s’exposen i com funciona. Encara que en les edats de secundària arriben a ser molt hàbils en tecnologia, hi ha una manca de reflexions ètiques al respecte, i aquest és l’objectiu de l’escola. Fins ara els seus alumnes han mostrat molt interès en les activitats de la SET-ID, cosa que els encoratja a seguir aprofundint en el projecte. A més, els estudiants cada cop mostren més preocupació sobre segons quines temàtiques com ara la gestió de les dades. Últimament, diu Enric Gil, pensen molt en l’ús que es pot arribar a fer de les seves dades i, especialment, imatges, normalment a Instagram. Això és una mostra de que la Setmana de la Identitat Digital és més necessària que mai.

Gil, que també és professor al Sant Andreu, anima altres centres educatius a tirar endavant iniciatives d’aquest tipus. Diu que per la seva escola ha estat imprescindible crear una comissió TIC amb representants de l’Equip Directiu, coordinadors TIC i tecnològics, que es reuneix setmanalment per debatre els temes dels que s’acaben parlant a la Setmana. També ha resultat clau, diu, implicar professores i professors fora de la comissió, perquè tota l’escola s’impregni de la voluntat d’entendre les noves tecnologies i les amenaces i avantatges que comporta utilitzar-les.

Si voleu més informació sobre la SET-ID, consulteu la següent presentació on n’explica els detalls:

Ho comparteixes?