En només un any, l’ensenyament ha experimentat un canvi digital profund

La covid-19 ha accelerat la transformació digital a les aules

La covid-19 ha impactat en tots els àmbits de les nostres vides, i especialment en l’ensenyament.  I, a tot això, les noves tecnologies, i Internet en concret, han tingut un paper clau i decisiu. La transformació digital s’ha accelerat i ha generat visions sovint divergents. Però una cosa és clara: no hi ha marxa enrere.


Què ha canviat en el món de l’ensenyament des del punt de vista digital?

2019-2020: un curs estrany

Ensenyament digital

Entre els mesos de març i juny de 2020, escoles, instituts i universitats van suspendre les classes presencials, i bona part de l’ensenyament va passar a un format virtual. Així, es van habilitar espais Moodle perquè tots els centres educatius, tant de primària com secundària, poguessin fer classe amb unes mínimes garanties. També es van oferir als educadors cursos de formació tant pel que fa a les noves tecnologies i les noves pedagogies, com pel que fa a la seguretat. En aquest sentit, per exemple, l’Àrea de Cultura Digital de l’XTEC, amb la col·laboració de l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya, ha programat un curs sobre ciberseguretat a l’aula, la primera edició del qual ha tingut molt bona acollida.

Amb la represa del curs, el mes de setembre, però encara amb els efectes de les diverses onades de la covid-19, els centres van engegar una docència híbrida, preparada per a la presencialment i per a la virtualitat (en cas que hi haguessin grups confinats). Aquest concepte d’ensenyament híbrid no serà pas una flor d’estiu sinó que ha vingut per quedar-se.

Pla d’educació digital

Transformació en l’ensenyament

A casa nostra s’ha engegat un projecte pilot, el Pla de Centres d’Educació en Línia, en uns quants centres, amb l’objectiu de trobar i implantar noves estratègies organitzatives, metodològics i relacionals en un context virtual. És la resposta a uns escenaris canviants i complexos com els que hem viscut arran de la pandèmia de la covid-19.

De fet, en el marc del Pla d’educació digital de Catalunya, s’ha destinat una partida extraordinària que servirà per millorar la connectivitat dels centres, per fornir d’equipament el professorat i l’alumnat, i per oferir solucions de connexió als alumnes en situació de vulnerabilitat. D’aquesta manera, s’accelera el procés de transformació digital a les aules, seguint uns criteris d’equitat per a tot l’alumnat.

Un canvi global

Educació digital

De fet, el secretari general de les Nacions Unides, António Guterres, va publicar un text titulat ‘The future of education is here. Posava de manifest la disrupció més gran que s’havia produït mai, a escala mundial, en l’àmbit de l’ensenyament arran de la pandèmia. Entre les idees subjacents n’hi ha unes quantes que són ben clarificadores: el repte de dissenyar i reimaginar el model educatiu; la necessitat d’invertir en alfabetització digital, a través d’un nou aprenentatge sobre el fet d’aprendre; la possibilitat de dibuixar un futur educatiu on els protagonistes siguin les tecnologies digitals i els plans d’estudi modernitzats, amb un recolzament continu envers tota la comunitat educativa.

El 2020 passarà a la història com  l’any de la covid-19. Però segurament també marcarà el punt d’inflexió pel que fa de la irrupció de la tecnologia en àmbits en els quals no ens hauríem arribat a imaginar mai que penetraria de manera tan intensa.


També et pot interessar…