‘Són conscients de la dependència del mòbil, però no ho consideren un problema’

El Dia de la Internet Segura 2020 entra a les aules de Secundària, i els professors i professores ens expliquen l’experiència

Varen ser moltes les escoles i instituts que van dedicar algunes hores de la jornada del passat 11 de febrer (Dia de la Internet Segura) a tractar la qüestió de la ciberseguretat. Però hi ha una opinió generalitzada, entre els centres educatius consultats, que aquest és un tema que no s’ha de treballar només un dia, sinó al llarg de tot l’any. Un clar exemple és l’Escola Antoni Brusi, de Barcelona, que forma part de la comunitat de centres escolars eTwinning de Catalunya. “Per a nosaltres va ser un dia més, apunta Mari Luz Castellano, tutora i coordinadora de cicle, perquè en tot allò referent a la ciberseguretat sempre hi insistim molt”. Aquell dia els estudiants de 4t d’ESO van fer una videoconferència i un Kahoot! amb alumnes d’altres escoles europees de la comunitat.

Instagram @insjaumecabre

Tampoc els va “agafar de nou” el SID2020 als docents de l’Institut Jaume Cabré de Terrassa, perquè, segons el coordinador TAC, Pere Serrano, es treballa la ciberseguretat al llarg del curs i aquell dia van “repassar qüestions que ja havíem tractat”. Per fer-ho, van utilitzar materials d’Internet Segura i van fer activitats proposades des d’aquest programa de l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya, com el joc de taula Què? Qui? Com?, a 1r d’ESO, i la composició i interpretació d’un rap sobre civisme digital, en el cas dels alumnes de 2n. “El rap va ser ideal perquè precisament a Música acabaven de treballar aquest gènere. I amb el joc de taula s’ho van passar molt bé, i a més a més de divertir-se van poder reflexionar sobre el ciberassetjament”. També van jugar al Què? Qui? Com? els alumnes de l’Institut Narcís Oller, de Valls, una sessió que, segons van explicar a Instagram, va acabar amb la presentació d’un mural per part de cada equip d’alumnes amb una proposta de bones actuacions.  

A l’Institut Alfons Costafreda, de Tàrrega, el Dia de la Internet Segura va suposar la culminació d’un projecte de tot el trimestre. Deixem que ens ho expliqui Mònica Buj, professora de cicles formatius: “Els alumnes, mitjançant el treball en equip, es van documentar d’un dels riscos d’Internet i van elaborar un pòster per equip. L’estructura dels pòsters havia de ser similar: número i nom del risc, definició del risc, informació relativa a com detectar el risc i com solucionar-lo, prevenció, etc. I a més a més, el pòster havia d’incloure dos codis QR: un que enllacés a un vídeo explicatiu del risc i l’altre, a un formulari de Google. El formulari planteja una pregunta relacionada amb el risc i en cas de respondre bé la pregunta, es mostra una pista necessària per poder obrir els cadenats de dues caixes. Aquest Breakout el vam fer amb els alumnes de SMX el Dia de la Internet Segura, i ara està previst que els alumnes d’ESO hi juguin en les diferents sessions de tutoria”.

Extret de Twitter @AEAnselmClave

Anem ara fins a Mollet del Vallès per visitar l’Escola Anselm Clavé. El professor Miquel Rico ens descriu les activitats que van dur a terme amb els alumnes d’ESO. En primer lloc van llegir un article sobre l’addicció al telèfon mòbil per tal de reflexionar i debatre aquest tema. Segons Rico, els nois i noies es van sentir “identificats amb aquesta dependència, però no ho consideren problemàtic ni van ser capaços de trobar una alternativa o solució”. Acte seguit, se’ls va fer participar en una sopa de lletres preparada per a l’ocasió i que amagava paraules com phubbing o freemium. “Vàrem triar unes quantes paraules relacionades amb les addiccions amb les quals es podien sentir identificats”, assenyala Rico, que afegeix que un cop descoberts els mots havien de cercar el seu significat, “els va permetre fer un diagnòstic de les seves possibles tecnoaddiccions”.

A l’Institut Joanot Martorell, d’Esplugues de Llobregat, van dedicar tota una setmana a la Internet Segura. Van fer un seguit d’activitats com lectura de textos relacionats amb els hàbits cibersaludables, tutories dedicades al tema, i l’elaboració d’un vídeo amb els i les alumnes com a protagonistes explicant allò que van aprendre al llarg de la setmana. Així mateix, a Ràdio Joanot van enregistrar un programa especial en què es donaven consells per mantenir uns hàbits cibersaludables.

Molt actius van ser també al Col·legi Sant Andreu, de Badalona, organitzant la seva V Setmana d’Identitat Digital, amb la implicació de l’alumnat des de 3r de Primària fins a 2n de Batxillerat. A tots se’ls va passar un formulari sobre hàbits en el consum de jocs online i d’oci digital, amb preguntes sobre dispositius, tipus de jocs, hores que hi dediquen, diners que gasten, apostes esportives, afectacions en la conducta de l’alumnat, etc. Posteriorment, segons el curs o cicle, la qüestió es va treballar de diferents maneres. També van poder assistir a la xerrada titulada Els vídeojocs: impacte i gestió de l’entorn familiar, a càrrec de Daniel Aranda, professor de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC.

Conferència de Daniel Aranda

Al 1r cicle d’ESO de l’Escola Sagrada Família es va organitzar un debat, a partir d’unes preguntes i d’uns exercicis pràctics en grup, sobre l’ús excessiu de les TIC. Els alumnes de 2n cicle d’ESO van fer l’activitat titulada Això és un fake. “Va tenir molt bona acollida i van mostrar una actitud molt positiva”, explica Maite Sanjosé, cap d’estudis.

Altres instituts, com el Torre del Palau, de Terrassa, van convidar a descarregar-se a través de les xarxes socials la guia d’hàbits cibersaludables, mentre que a l’Institut Ramon Coll i Rodés, de Lloret de Mar, l’11 de febrer hi va haver jornada de portes obertes i els alumnes van muntar una exposició feta amb tiretes en què hi escrivien expressions positives per poder tenir una bona convivència al centre.

Voleu saber què van fer els cursos de Primària el Dia de la Internet Segura 2020?