Necessites entrenar-te per detectar phishing? Revisa aquests exemples recents.

Amb més temps dedicat a l’entorn digital els fraus digitals i les estafes ens visiten a casa

En aquesta situació excepcional segur que t’ha arribat que corren correus electrònics fraudulents. No pateixis, es poden detectar fàcilment, però si tenim la guàrdia baixa, podem acabar picant d’algun parany.

Perquè vegis els tipus de phishing que proliferen recentment, al mòbil o a l’ordinador, hem recollit exemples que usen els ciberestafadors perquè els usuaris caiguem.

Abans de res, perquè funciona?

1. És un missatge que no esperaves.

2. Et presenta a un problema que no sabies que tenies.

3. Inclou conseqüències terribles i, fins i tot, amenaces per a tu i els teus.

4. És un missatge que et demana que facis clic o que baixis el contingut adjunt ara mateix.

Les ofertes impressionants, un donatiu solidari, un reintegrament no previst, una multa imminent, que no tindré disponibilitat… No te’n fiïs mai!

1. Sospita de tots els enllaços de webs d’aquest tipus que t’enviïn per missatgeria instantània, per SMS o el tradicional correu electrònic amb un logotip d’una marca. Consulta els llocs oficials en cas de dubte.

2. Desconfia de sol·licituds d’informació financera o de dades personals. No introdueixis cap credencial si no estàs segur que és el canal habitual.

3. No paguis ni facis cap donatiu a través d’un enllaç rebut. Revisa l’emissor del missatge, cerca el lloc web oficial (si en té) i entra-hi escrivint la url directament al navegador.

Estafes amb comptes bancaris o de pagament electrònic

Hi ha moltes tècniques per fer-se passar per entitats de crèdit conegudes i robar-te credencials d’accés al compte bancari o a targetes de crèdit per comprar per Internet. Pensa-t’ho bé abans de fer cas, no confiïs en la url sense dominis clars i, si vas al web oficial o fas una trucada, podràs confirmar si el que et diuen pot ser cert. De ben segur t’ho agrairan per alertar-los. La majoria d’aquests serveis tenen un apartat de seguretat on avisen sobre les campanyes detectades recentment.

Suplantació d’organismes públics on hi ha transaccions amb diners

Per norma general, els organismes oficials mai sol·liciten per correu electrònic informació confidencial, econòmica o personal, a menys que els haguem demanat explícitament aquest canal de comunicació. És molt important que evitem donar dades personals i dades bancàries on fer operacions econòmiques, però pot ser molt pitjor, el document adjunt podria contenir codi maliciós que farà estralls en el nostre dispositiu. Consulteu l’article dedicat al ransomware!

Serveis essencials o domèstics que requereixen la nostra atenció

Les amenaces de quedar sense llum, de pagar despeses per rebre paqueteria en la situació excepcional, o fins i tot, que ens poden deixar sense subscripció de sèries si no actualitzem poden neguitejar-nos molt. Però tots són serveis que potser no tenim (perquè no en som clients) i, per tant, seria estrany que acabéssim donant dades de qualsevol tipus sense verificar abans a qui les donem!

Si has rebut altres fraus digitals o has caigut en alguna d’aquestes trampes, explica’ns la teva experiència en el hashtag #StopFrauDigital i segueix-nos a les nostres xarxes per rebre tota la informació sobre ciberseguretat: InstagramFacebook i Twitter.

Per més informació sobre habits cibersaludables visita Internet Segura.