Segur que cada dia generes un munt d’informació que vols conservar: fotos de la família i amics, documents de l’escola, vídeos d’aniversaris o moments especials…dades que encara que estiguin guardades als diferents dispositius, necessiten estar emmagatzemades en un lloc més segur per poder-ne garantir la seva disponibilitat.

Com he de guardar els meus arxius?

Primer, has de ser conscient que tenir la informació guardada en un únic dispositiu és un risc innecessari que pots evitar fàcilment. Et recomanem que tota aquella informació que vulguis mantenir en el temps en facis còpies de seguretat des del primer moment i les guardis en diferents llocs:

  • Serveis d’emmagatzematge al núvol. Gràcies a la connexió a la xarxa disposes de diferents proveïdors que et donen la possibilitat d’emmagatzemar la teva informació al núvol de forma ràpida, gratuïta i, sobretot, segura. Encara que hi ha molts serveis, els més coneguts són Dropbox, iCloud i Google Drive, i per accedir a ells només necessites connexió a Internet i uns requisits mínims que qualsevol mòbil o ordinador actual compleix.
    Recorda que pots sincronitzar els teus dispositius perquè els documents es pugin automàticament o fer-ho de forma manual.
  • Un disc dur extern o USB. A més de tenir la informació al núvol, sempre és recomanable tenir una altra còpia a un dispositiu extern per si en algun moment no tenim accés a la xarxa o la plataforma falla.

Què he de tenir en compte a l’hora d’escollir un servei d’emmagatzematge?

A l’hora d’escollir una plataforma per emmagatzemar les teves dades has de valorar diferents aspectes:

Condicions del servei

Sabem que pot ser molt farragós llegir-se totes les condicions i polítiques del servei, però en aquest cas hauràs de comprovar diversos punts:

  • El nivell de confidencialitat de les teves dades i l’ús que en pot fer la plataforma.
  • Què passarà amb la teva informació si et dónes de baixa.
  • Quines garanties et donen de què funcioni el servei i, en cas que falli, quina compensació tindràs.

Esquema d’autenticació

També hauries de comprovar que l’accés a l’aplicació et demani una contrasenya més o menys complexa, de forma que el compte es bloquegi després d’un cert nombre d’intents fallits.

Registre d’accés

És important que la plataforma tingui un registre on es pugui consultar cada inici de sessió, per accedir a ell en cas que sospitis que algú ha pogut entrar al teu compte.

Xifrat d’informació
Revisa el sistema de xifrat disponible perquè serà la forma més fàcil de protegir la informació en cas que un tercer pugui accedir al teu compte.

Recuperació de dades

També és positiu que la plataforma disposi d’un sistema de restauració de dades per si en algun moment es perden o es modifiquen.

Accés sense xarxa
Encara que treballis al núvol, cal tenir en compte que, de vegades, l’accessibilitat a la xarxa pot ser limitada i, per tant, la plataforma t’ha de permetre tenir una còpia local dels arxius.

Si no trobes algun d’aquests punts a les condicions legals, pots posar-te en contacte amb el proveïdor mitjançant el seu correu electrònic o el telèfon.

Com he de fer les meves còpies de seguretat?

Les còpies de seguretat s’han de fer des del primer moment i de forma bastant habitual.  D’aquesta manera sempre tindràs la teva informació segura al núvol i a dispositius externs, i, per tant, evitaràs el risc de perdre els documents en cas que et robin l’ordinador o el mòbil, que s’espatlli o que, tal com va passar amb Megaupload, la plataforma tanqui d’un dia per l’altre.

Per fer les còpies de seguretat has de mantenir un cert ordre i una metodologia clara per tal de no tenir contingut duplicat al mateix ordinador. A més, recorda que els mòbils i ordinadors solen ser objectius fàcils pels lladres, per tant, sempre has de tenir contrasenyes d’accés i la informació disponible a altres llocs perquè la pèrdua sigui la mínima possible.

Et deixem aquest vídeo amb un senzills consells per evitar la pèrdua d’informació digital.

Vols seguir-nos?