Faries servir la mateixa clau per entrar a casa, al cotxe o a la feina?

Les pràctiques en l’entorn digital no estan tan allunyades de les del món físic

No fa pas gaires dies vam preguntar als usuaris del nostre Twitter quantes contrasenyes feia servir. Tot i que segons uns resultats anteriors, els 67% dels catalans reconeixia que només feia servir una contrasenya a Internet, els resultats del nostre sondeig, fet a partir de 265 respostes, revela que el només el 15% reconeix que en fa servir una per a tots els comptes. En canvi,  el 66% en fa servir unes quantes (sense especificació del nombre), i només el 18% en té una per a cada servei.

En aquest sentit, el setembre de 2017 es va publicar l’Eurobaròmetre referent a l’actitud dels europeus respecte de la ciberseguretat. Segons aquest treball, i parlant de contrasenyes, entre el 2013 i el 2017 hi ha hagut un increment considerable de la percepció que el canvi de contrasenyes és necessari i important. Vegem-ho amb aquest gràfic, que serveix per il·lustrar les respostes a la pregunta:

‘Has canviat la contrasenya d’accés a aquestes plataformes durant els darrers 12 mesos?’

Entre els anys 2013 i 2017, la percepció generalitzada que la contrasenya del correu és un element important pel que fa a la nostra seguretat ha augmentat, igual que en els comptes bancaris.  No hi ha la percepció de la importància de la seguretat de les dades  en els comptes de xarxes socials i de webs de venda.

Però, per què és necessari no fer servir la mateixa contrasenya a tot arreu? Imagina’t que, a casa teva, tens unes quantes portes, que tanquen diverses estances privades. I totes s’obren amb la mateixa clau. No ho trobes estrany? Però afegim més coses. Aquesta clau, també obre el cotxe. I obre la persiana del teu negoci, o del teu despatx, o del teu taller… El dia que aquesta clau cau en mans d’una altra persona, té accés a tots els teus béns. Si canviem l’entorn físic per l’entorn digital, el dia que la teva contrasenya arriba a mans d’algú que no ets tu, té l’accés directe a totes les teves dades personals, a tot el teu univers digital.

I si encara teniu dubtes sobre com n’és de rellevant aquesta qüestió, apunteu-vos aquestes tres referències:

Vols seguir-nos?