2020: l’any que la tecnologia ens va atrapar

La transformació digital ha arribat a tots els àmbits, fins i tot en aquells en què mai ens hauríem imaginat que entraria

La covid-19 ha impactat en tots els àmbits de les nostres vides: ens ha tancat a casa, ens ha obligat a teletreballar, ens ha fet relacionar-nos i consumir de manera diferent… I, a tot això, les noves tecnologies, i Internet en concret, han tingut un paper clau i decisiu. La transformació digital a què vist sotmesa la ciutadania ha estat sobtada, sovint a batzegades, sense un procés consolidat de transmissió i amb tot de llacunes que han pogut comprometre la seguretat de la informació. Val a dir que un de cada tres dels incidents de ciberseguretat durant la pandèmia ha estat directament relacionat amb el coronavirus.


Què ha canviat des del punt de vista digital?

Consum

Tancats a casa durant setmanes, amb només els serveis bàsics que podien atendre de manera presencial, els hàbits de compra dels ciutadans també han canviat d’un any ençà: la compra en línia s’ha disparat. Segon dades de l’estudi de la UE sobre hàbits de consum, el 71% dels europeus van fer alguna compra a través d’Internet durant el 2020, un 11% més respecte de 2019. En un sector, doncs, que mou milers de milions arreu del món, no és estrany que els ciberdelinqüents hagin esmolat les eines d’enginyeria social a l’hora d’entabanar usuaris sense gaires coneixements en matèria de seguretat en les compres.  És per aquesta raó que cal ser actius, que vol dir tenir esperit crític, estar informats, alertar i explicar si ens passa algun cas, tal i com uns quants ciutadans explicaven en aquest vídeo. Entre les estafes més habituals hi ha les relacionades amb la covid-19, les relacionades amb el pagament amb targeta o altres sistemes, la suplantació d’identitat de grans organitzacions i marques, i els enganys que s’aprofiten de la psicologia humana.

Teletreball

El teletreball és un dels primers canvis que es van produir derivats de l’esclat de la pandèmia de la covid-19.  Moltes empreses i negocis han implementat el sistema de treball en remot per fer front a les mesures sanitàries necessàries. Ara bé, tot i els avantatges des d’un punt de vista de logística i de reducció de costos, aquest canvi sovint no s’ha produït amb totes les garanties de ciberseguretat necessàries. Dispositius poc protegits i fora de l’entorn corporatiu, i manca dels coneixements sobre ciberseguretat per part dels treballadors s’han convertit en un risc.  Conseqüència: els atacs a empreses a través de teletreballadors s’han multiplicat, amb campanyes de phishing per distribuir programari maliciós (malware) o programari de segrest (ransomware). Des d’Internet Segura vam publicar una sèrie de mesures imprescindibles per fer del teletreball una pràctica segura i productiva.

Relacions socials

Les relacions socials, durant els mesos més durs de confinament domèstic, es van reduir a l’àmbit digital. Trobades amb família i amics (i també les reunions de feina, és clar) passaven per una pantalla. La ciutadania va passar de zero a cent a utilitzar les eines de videoconferència. L’ús intensiu i universal, a més a més, va fer que proliferessin aplicacions assequibles per a tothom. Aquestes es van veure obligades a fer moltes millores des del punt de vista de la seguretat per sobreviure a la competències ferotge del mercat. Això es va convertir en un camp obert perquè els ciberdelinqüents se les empesquessin per cometre delictes. L’Agència de Ciberseguretat de Catalunya  ha publicat un informe d’anàlisi funcional i de seguretat de les principals eines de videoconferència, tant pel que fa a l’àmbit laboral com pel que fa a l’àmbit domèstic.

Una iniciativa interessant en temps de pandèmia ha estat la Hackovid. Es tractava d’un concurs impulsat pel Departament de Polítiques Digitals i la Fundació i2CAT, amb el suport de la Mobile World Capital Barcelona. Volia promoure la participació de la ciutadania i del sector TIC en el disseny d’eines digitals innovadores respecte dels reptes socials derivats del confinament, primer, i de la desescalada progressiva, després. Una plataforma que recull el voluntariat ciutadà, solucions que promouen el comerç local i de proximitat, i una aplicació de mentoria a distància en vídeo per a docents i alumnes d’infantil i primària van ser alguns dels guardonats.

El 2020 passarà a la història com  l’any de la covid-19. Però segurament també marcarà el punt d’inflexió pel que fa de la irrupció de la tecnologia en àmbits en els quals no ens hauríem arribat a imaginar mai que penetraria de manera tan intensa.


També et pot interessar…