Com t’afecten els canvis en les condicions d’ús de WhatsApp?

Descobreix quines implicacions té en el teu dia a dia amb el servei de missatgeria més utilitzat el món

Després del globus sonda del gener, la data perquè s’apliquin els canvis en la política de privacitat de WhatsApp ha arribat. Els usuaris de del servei tenen encara un temps per rumiar-s’ho, però des del 15 de maig de 2021, l’acceptació de les noves condicions d’ús de WhatsApp ha esdevingut obligatòria per poder fer ús de l’aplicació.


Un historial dubtós: què van implicar els canvis en les condicions d’ús el 2016

condicions d’ús de WhatsApp

La que és l’aplicació de missatgeria més popular al món i una de les apps per a mòbil més descarregades arreu (dos mil milions d’usuaris en fan ús mensualment i s’envien cada dia més de 100.000 milions de missatges) fou adquirida per Facebook a principis de l’any 2014 per 19.000 milions de dòlars. La companyia de Mark Zuckerberg va voler fer creure que no creuaria les dades dels usuaris de les dues aplicacions, però finalment va quedar clar que aquest era un dels principals motius de la compra. Això va fer que la Unió Europea acusés Facebook de proporcionar “informació falsa o enganyosa”.

A mitjan 2016 ja hi va haver una actualització polèmica de les condicions d’ús de l’aplicació per mitjà de la qual els usuaris autoritzaven la connexió dels dos serveis. Tot i que els motius per a aquesta connexió eren, segons la companyia “millorar l’experiència dels usuaris amb la publicitat i els productes de Facebook” i per bé que les notificacions de WhatsApp sobre les modificacions expressaven emfàticament el compromís que res del que compartim a l’aplicació de missatgeria (ni missatges, ni fotografies, ni informació de perfil) no seria divulgat a Facebook ni a cap de les seves filials, el cert és que, en autoritzar aquella vinculació, els usuaris de l’app ja vam cedir a l’empresa estadístiques de la nostra activitat com a usuaris i vam permetre a Facebook que comencés a suggerir-nos amistats a partir dels números de telèfon de la nostra agenda de contactes.


Les noves condicions afegeixen funcions empresarials opcionals

Per posar en contacte els negocis amb els seus possibles clients a través de la seva aplicació de missatgeria, WhatsApp necessita el consentiment dels usuaris. De nou, la companyia assegura que ara i sempre estarà compromesa amb la privacitat dels seus clients, que ningú no tafaneja les nostres converses i que la nova actualització proporciona més informació sobre les seves pràctiques de compartició de dades i missatgeria entre les empreses i els seus clients a l’aplicació.

En principi, els nous canvis en la política de privadesa no afecten, doncs, els missatges personals, sinó que es refereixen a funcions empresarials opcionals. Segons que informa la companyia, també suposen un augment de la transparència sobre com recopila i utilitza les nostres dades.

condicions d’ús de WhatsApp

Aquestes funcions empresarials opcionals són:

  • L’habilitació de serveis d’atenció al client.
  • La possibilitat que se’ns suggereixin establiments, empreses i negocis a Facebook i Instagram (cal recordar que el servei d’allotjament i compartició social d’imatges també forma part de l’entramat de serveis de Facebook).
  • Les compres integrades (podrem veure els productes d’una empresa a Facebook i Instagram i comprar-hi directament a WhatsApp).

Què impliquen per a tu aquests canvis?

El Reglament General de Protecció de Dades obliga totes les empreses que tracten dades de ciutadans europeus a seguir una sèrie de directrius i a sotmetre’s al control de les institucions, tinguin on tinguin la seva seu, tant si són europees com si no ho són. Per aquest motiu, les condicions d’ús de l’aplicació són diferents a la Unió Europea i a la resta del món. L’RGPD impedeix que Facebook comparteixi les dades de WhatsApp amb les seves altres empreses pel seu interès.


Dades que els usuaris posen a disposició de WhastApp 

Quines les hi donem directament?

  • Informació del compte
  • Missatges (això inclou les comunicacions que no han arribat immediatament al destinatari i la tramesa de mitjans, que són emmagatzemats temporalment)
  • Informació sobre connexions
  • El nostre estatus
  • Dades de pagaments i transaccions
  • Suport al client i altres comunicacions

Quines les recopila de forma automàtica?

  • Dades d’ús i de sessions
  • Tipus de dispositiu i connexió
  • Localització
  • Galetes de la navegació

Quines les obté perquè les hi faciliten altres serveis dins el mòbil?

  • Informes d’usuari
  • Negocis amb què interactuem
  • Proveïdors de servei
  • Serveis de tercers

Fins a quin punt l’actualització posa en risc la privacitat dels usuaris?

Tot i que la modificació en les condicions d’ús de l’aplicació implica, sobretot, un canvi en la quantitat de dades que WhatsApp comparteix amb Facebook, això afecta els usuaris de l’aplicació que no són europeus.

Dues aplicacions diferents

De fet, els usuaris europeus utilitzen l’app de l’empresa WhatsApp Ireland Limited en comptes de l’app de l’empresa estatunidenca WhatsApp LLC. Això és així perquè, per emmotllar-se a la legislació comunitària, WhatsApp té una empresa separada a Europa que es regeix per les normativa de la UE que, com hem vist, protegeix els usuaris: les condicions d’ús que WhatsApp imposa deriven dels acords als quals ha arribat amb la Comissió Europea.

L’objectiu de Facebook amb la unificació dels seus serveis és aconseguir tenir un perfil dels seus usuaris tan fidedigne com sigui possible, a partir de la informació que recopila en cadascuna de les seves diverses aplicacions. D’aquesta manera, pot enfocar les campanyes publicitàries i guanyar més diners, dirigint-se a clients específics segons els seus interessos acreditats. Això pot ser satisfactori, en part, per als usuaris, que veuran publicitat de productes i serveis que els poden resultar útils o significatius, però la major segmentació de la publicitat també suposa la confirmació de biaixos i la conversió d’una part del contingut de les nostres xarxes socials en anuncis.

Amb tot, el Comissionat d’Hamburg per a la Protecció de Dades ha alertat que aquestes noves condicions d’ús podrien incórrer en possibles infraccions de la legalitat europea, per això ha blocat la recopilació de dades i ha instat els organismes europeus a fer el mateix i a investigar la qüestió.


Què passa si no accepto les noves condicions?

Els usuaris que van acceptar els canvis de privacitat al gener no percebran cap canvi ni rebran més avisos de l’aplicació; als qui no van donar el consentiment llavors, però, els apareixerà de nou durant els pròxims dies una petició d’acceptació de les modificacions, que serà cada cop més insistent. L’objectiu és convèncer l’usuari de cedir per poder seguir fent ús de l’aplicació sense impediments. Previsiblement, qui s’hi resisteixi, veurà com deixa de tenir accés a determinades funcionalitats i, finalment, no pot fer ús de l’app.

ACTUALITZACIÓ [01/06/2021]:

Un representant de la companyia ha assegurat recentment en declaracions a The Verge que, finalment i a diferència del que havien avisat en principi, els usuaris que refusin els termes de la nova actualització no percebran canvis en el servei, una decisió que tenen la intenció de mantenir indefinidament d’ara endavant: “Després de les discussions amb diverses autoritats i experts en privadesa, volem aclarir que no limitarem la funcionalitat de WhatsApp per a aquells qui no acceptin els canvis en les condicions d’ús.


Quines apps de missatgeria són més respectuoses amb la meva privacitat?

Ja hem vist totes les dades que WhatsApp vincula als comptes d’usuari de l’aplicació. Hi ha aplicacions menys tafaneres i també gratuïtes, fàcils d’utilitzar i populars, com ara Telegram o Signal. Són les tres apps de missatgeria líders en descàrregues, i tenen punts en comú, però també diferències.

apps de missatgeria  més respectuoses

Punts en comú

  • Totes tres estan disponibles per a Android i iOS.
  • Admeten missatgeria multiplataforma.
  • Tenen funcions de xat en grup.
  • Ofereixen autenticació multifactor.
  • Es poden utilitzar per compartir fitxers i fotos

Quina respecta més la privacitat?

Signal: Únicament empra el nostre número de telèfon

Telegram: Associa número de telèfon, identitat d’usuari, contactes i nom del compte

WhatsApp: Informació del compte, missatges, arxius multimèdia, connexions, estatus, etcètera.

El canvi en les condicions d’ús de WhatsApp ens recorda que, quan gaudim de franc de les prestacions dels serveis d’una empresa, el producte són les nostres dades. Si vols triar bé una aplicació de xat, consulta el nostre FAQ: Missatgeria segura, hi trobaràs les característiques més destacables de cada opció i sabràs quines són les apps més segures i respectuoses amb la privacitat.


També et pot interessar…