Heu rebut a casa un paquet que no havíeu demanat?

Què és el ‘brushing’ i què fer en cas de ser-ne víctimes

Milers de persones d’Europa i dels Estats Units estan rebent darrerament paquets a casa a través d’Amazon, eBay o Aliexpress sense haver-los comprat ni sol·licitat. Solen ser objectes de poc valor, una mascareta, una petita peça de recanvi d’algun aparell o, per estrany que pugui semblar, llavors de plantes. Es tracta d’un frau global a través del comerç electrònic que rep el nom de brushing, paraula que prové del món de la perruqueria i que significa “raspallat”.

Per què està succeint, aquest fet? El brushing neix de la competència extrema desfermada en el comerç en línia. Els comerciants, amb milions de competidors, aspiren a aparèixer a la primera pàgina dels cercadors o de botigues virtuals. Per arribar a aquest objectiu, i que el marketplace recomani un producte, les marques necessiten haver fet quantitats molt importants d’enviaments, comptar amb un gran nombre de clients i de vots al web, i tenir crítiques positives.

És en aquesta línia que algunes companyies o empreses fan enviaments massius per simular que tenen un gran nombre de clients, i en conseqüència sortir millor posicionats en els cercadors i marketplaces digitals. Moltes de les plataformes no deixen valorar un producte per part de l’usuari a no ser que se certifiqui que aquest client l’ha rebut. Així doncs, creen un compte fals amb el nom i adreça del receptor i després elogien i valoren el producte amb la màxima puntuació. D’aquesta manera les empreses o companyies que practiquen el brushing burlen la política de posicionament de les plataformes de venda.


Un frau digital i global

Després d’aquesta explicació, potser ens semblarà que aquesta tècnica no ens afecta gaire com a consumidors, sinó més aviat al contrari: fins i tot ens fan arribar regals a casa! (encara que siguin d’escàs valor). Com ja hem apuntat, el brushing comporta que les empreses en qüestió han hagut de fer-se amb les nostres dades personals (nom, adreça i potser fins i tot DNI o altres dades), i de ben segur que les han aconseguit de manera fraudulenta. A més a més, s’està produint una suplantació d’identitat a la xarxa. Per tant, es tracta d’un frau digital en tota regla, al mateix temps que global, ja que està afectant a molts ciutadans d’arreu del món.

A part, els productes que s’envien, pel seu baix cost, són de dubtosa qualitat (per exemple en el cas de les mascaretes), i les llavors acostumen a ser de plantes invasores i a més a més no autòctones de la nostra zona.


Què s’ha de fer si es rep un paquet que no s’ha demanat?

Davant l’arribada de paquets no sol·licitats, les associacions d’usuaris recomanen esbrinar quin comerç ha fet l’enviament i fer una recerca a Internet per comprovar si ens estan suplantant la identitat. En aquest cas, el més senzill és alertar el marketplace que la ressenya del producte concret és falsa. També es pot interposar una denúncia a l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APdCAT) o a l’Agència Catalana del Consum.

Pel que fa al contingut del paquet, el millor és llançar-lo directament a les escombraries. Per a més informació sobre el brushing, escolteu la recent entrevista a Oriol Torruella, director de l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya, al programa La nit dels ignorants 3.0 de Catalunya Ràdio.