FAQS

10spam
Si es desconeix qui és el remitent del missatge, és inesperat o per algun motiu resulta estrany convé no obrir missatges de correu electrònic i, encara menys, fitxers adjunts. Esborra aquests missatges sense obrir-los i, a continuació, elimina’ls de la paperera. Possiblement es tracta de correu brossa (SPAM) o d’un missatge generat per virus o un altre codi maliciós. Si bé hi ha correus electrònics que no són perillosos per si mateixos perquè no incorporen codi maliciós que es pugui activar un cop l’usuari executi l’arxiu on s’amaga, sí que a vegades incorporen un missatge dirigit a espantar l’usuari (PHISHING) de tal manera que aquest estigui disposat a actuar immediatament (acostumen a incorporar un enllaç cap a una pàgina web).
08trojan
A les xarxes socials es tracta de compartir vivències amb els amics ja coneguts a la vida real i segurament buscar noves amistats. Quan acceptem una nova amistat (o nou contacte) a la xarxa social hem de tenir present: quina informació exposo en el meu perfil i si li permetré veure aquesta informació. Dins l’apartat de configuració definirem quines parts del meu perfil deixo veure i a qui les deixo veure. Hem d’assegurar-nos que la informació més personal, si volem, només la puguin veure els amics directes.
01correu
Si algú diferent al propietari del compte de correu electrònic hi pot tenir accés, pot apropiar-se de tota la informació emmagatzemada a les bústies d’aquest compte de correu. Si algú té la contrasenya podria entrar al nostre correu. Per això els proveïdors d’aquests serveis incorporen un enllaç o l’opció anomenada “Darrera activitat del compte” on es mostren detalls de data/hora quan hi ha hagut accés, el tipus d’accés usat (Navegador, mòbil, POP3, etc.) i ubicació (adreça IP).
04engany
La tecnologia actual permet fer innumerables còpies iguals d’un mateix contingut. Si aquest contingut l’hem penjat en un lloc públic (que tothom hi té accés) és fàcil que hagi estat compartit per qualsevol amic dels nostres amics si li ha fet gràcia per algun motiu. Si el lloc on l’hem penjat és privat (és restringit l’accés a les persones que haurem autoritzat expressament per veure contingut) podem tenir més control de qui el pot veure i fer-ne difusió. En general no hauríem de transmetre imatges que, ara o en el futur, puguin ser utilitzades en contra nostra (per fer-nos xantatge o fer-nos mal de qualsevol altra forma, com és el cas de xantatge de tipus sexual -grooming-).
05phishing
En xats i missatgeria instantània dins a Internet, no hauríem de contactar amb persones que no coneguem directament a la vida física i, per descomptat, no compartirem cap contingut amb ells, especialment informació personal, imatges o vídeos. Donar el telèfon mòbil dins el xat ens exposa al risc de no saber qui està seguint el fil d’aquest xat i permetem que ens contactin directament amb una trucada, sms o missatgeria instantània (WhatsApp, Line, …).
11virus
El malware sovint s’amaga en programes atractius per a l’usuari però d’altres usa estratègies de fer-se passar per falsos antivirus. Un bàner o un missatge simulant el sistema anuncia que tenim un virus determinat que està afectant l’ordinador i ens proposa un enllaç de descàrrega d’antivirus per eliminar-lo. És important assegurar-se que aquests suposats antivirus provenen de pàgines oficials de proveïdors d’antivirus, sinó no els baixem. També hem de confiar en l’antivirus que ja teníem instal·lat prèviament i cercar quina solució ens proposa per aquest nou virus que ens anuncien.
06virus
Cada antivirus té el seu propi procediment per automatitzar l’actualització de la base de dades i del programari. L’eficàcia d’un antivirus depèn en gran part de la qualitat de la seva base de dades de definicions de virus. És molt important assegurar-se que les definicions de virus s’actualitzen regularment. A l’apartat de “Manteniment” o “Configuració”, hem de fer clic a “Actualitza” i comprovem en qualsevol moment quines versions del motor d’escanneig i de la base de dades de definicions de virus disposem. Cal configurar, si és possible, l’”Actualització automàtica” per evitar una comprovació continuada.
02correu
Alguns dels serveis de google permeten pujar, trametre, emmagatzemar, enviar i rebre contingut dels que conservem els drets de propietat intel·lectual. Ara bé també es concedeix el propòsit d’operar, promocionar i millorar els seus serveis i desenvolupar-ne de nous (veieu-ne la Política de Privadesa o les condicions addicionals de serveis concrets). Els sistemes automàtics de google analitzen el contingut (inclosos els correus electrònics) per proporcionar funcions del producte rellevants, com ara resultats de la cerca personalitzats, publicitat a mida i detecció d’activitat brossa i de programari maliciós.
Google també ofereix maneres d’accedir i d’eliminar contingut que s’ha proporcionat a través d’aquest enllaç.
consum joc

Conèixer bé al joc a què juguen és la millor manera que et tinguin confiança per explicar-te els seus dubtes i les seves preocupacions. Navegueu junts per seleccionar compres, jocs, videojocs… interessa’t pels impactes que reben dels continguts de joc i publicitat. Fomenta l’ús de webs i videojocs subjectes a un control i a una regulació que respectin els drets dels menors i tinguin un servei d’atenció al client, informant-te dels continguts dels videojocs mitjançant l’etiquetatge PEGI i de les condicions d’ús que acompanyen els jocs.

03laia

La publicitat en línia basant-se amb el meu comportament és segura i transparent. Els anunciants no saben qui ets, ja que la informació recopilada no pot usar-se per identificar-te i està basada en la teva activitat de navegació per oferir anuncis que corresponguin amb els teus interessos.
Dedica un moment a descobrir la publicitat que es basa amb el teu comportament. En aquest enllaç pots descobrir aquestes empreses, obtenir més informació i pots gestionar les teves preferències de forma individual.